Den Sikre Udviklings Metode (SUM)

Vi arbejder med en Udviklings sandkasse -> Demo Sandkasse og Produktion med kontrolleret implementering Live

Vi arbejder med en Udviklings sandkasse -> Demo Sandkasse og Produktion med kontrolleret implementering Live

Det kan være en stor udfordring at lave struktureret og sikker udvikling, hvis man ikke forholder sig til en seriøs metode hvor alle i teamet overholder de samme rutiner. Denne metode bruges næsten i alle aspekter fra Udvikling af SaaS løsninger og hele vejen gennem Digitalisering af virksomheder til WordPress og Woocommerce udvikling Ved Modified Solutions bruger vi oftest denne metode som vi har valgt at kalde “SUM“.

1. Udviklings sandkasse (Udviklings område)

Selve udviklings sandkassen, er her hvor alle koderne bliver skrevet, og hvor man som udvikler selv kan teste af om tingene virker – og få tingene til at virke inden kunden ser hvad der er udviklet. Dette besparer en del tid – fordi kunden ikke løbende kommer med fejl på sider og funktioner, som reelt set ikke er fejl eller bugs som sådan. For det opleves ofte, at designet fejler eller ser virkelig forkert ud – med fejlkoder og lignende, undervejs i en udviklingsfase. Når udvikleren er tilfreds med den funktion eller det stykke software der skulle fremvises, og vil have godkendt det af kunden – vil koden blive implementeret (pushet) op på en demo sandkasse – hvor kunden her kan se og godkende hvad der er udviklet. Test og Demo Implementeringen aktiveres her og derfor kommer dataen ud på Demo Sandkassen

2. Demo sandkasse (Fremvising til kunden)

Demo Sandkassen, eller Release Candidate som den også kaldes, er det sted hvor kunden kan se, afprøve, godkende og fejlmelde de udviklede funktioner. Hvis det medfører en fejlmeddelelse – vil dette medføre en “Bug Rapport”, og hermed kører pilen tilbage til  1. Udviklingsfasen. Hvis kunden derimod IKKE kan finde fejl, og beder os om at release tingene til live – fører pilen frem til en Kontrolleret Implementering og til 3. Produktion – Kundens ansvar er alt der ligger på Produktion, så hvis der lægges data LIVE på Produktion med kundens godkendelse, og der senere opdages fejl  der skal akut løses er dette naturligvis på kundens regning.

3. Produktion (LIVE Server)

Dette er en LIVE produktions server, Vi offentliggør INGENTING til Live produktion uden forudgående godkendelse af kunden. En sjælden gang imellem – sker der SPR – altså Software Problem Rapport, hvor man akut er nødt til at fikse tingene LIVE (og få det kopieret til pkt. 1 efter denne akutte løsning) – men den rigtige måde er dog at køre den tilbage til pkt 1. Udviklings sandkasse – hvor vi igen skal igennem rutinen fra 1-2-3. Wikipedia har endvidere også en artikel om det her.