Digitalisering og optimering i Industrien

Digitalisering i industrienDet kan være en stor og massiv affære at gå i gang med at digitalisere en virksomhed i industrien, til gengæld er det også en investering som medfører rigtigt mange penge retur for virksomheden.

Når man begynder at kigge rundt i virksomheden, efter monotone eller manuelle / kedelige rutiner (ikke dem ved maskinerne) – der repeteres jævnligt, men ikke hele tiden – eller ting der altid behandles ens hver eneste gang på en specifik måde til et enkelt punkt i supply chain – så er der ofte tid og penge at hente.

Det kunne være indlæsning af ordre filer eller monotone bestillinger ved leverandører eller andre manuelle kedelige handlinger. Heriblandt også lagerpluk rutiner der sagtens kan være meget spildtid ved.

Forbedring af konkurrenceevnen

Når du vælger at digitalisere din virksomhed i industrien, ender det også uvilkårligt med at du forbedrer din konkurrenceevne i markedet.

Du får lettere ved at bestille hurtigere eller får lettere ved at levere hurtigere.

Det medfører desuden også større glæder fra kunder og fra leverandører – at tingene bare går helt af sig selv, næsten uden menneskelig berøring.

Desuden forbedrer det også medarbejderens arbejdsglæde, når man slipper for de absolut mest kedelige rutiner.

Resultatet af en digitalisering i industrien
Du vil ende med at have langt mindre håndteringer af virksomhedens manuelle processer der oftest kan optimeres og kan derfor have langt større fokus mod konkurrencen for omverdenen.

Digitalisering styrker virksomheden i markedet

Digitalisering af arbejdsprocesser i produktionsvirksomhederSom nævnt ovenfor styrker det også din position i markedet. Hvor du før lå nummer 2, 3 eller endnu lavere kan du bevæge dig op af stigen og få en langt bedre position.

Folk elsker at man leverer til tiden, uden synderlig fejl eller spildprocent og betaler automatisk, rettidigt og med det rigtige beløb.

Vi hjælper dig
– hele vejen fra jord til bord i industrien, vi hjælper med automatiseringen af dine arbejdsrutiner, digitalisering af fakturaer og betalinger, automatisk bestilling ved diverse leverandører eller automatisk ordrebekræftelse til kunderne. Det kunne også være bedre lagerstyring og lager automatisering.

Desuden får du desuden bedre mulighed for at lægge selve ordren ind i produktions skemaet, næsten automatisk – når ordren vel og mærke er bekræftet enten af jeres virksomhed og/eller af kunden selv.

Automatisk (eller lettere) bestilling af rå materialer ved leverandøren

Det bliver endog langt lettere eller endda automatisk at bestille dine råmaterialer eller råvarer direkte ved leverandøren – når vi sætter systemer op der går ind og kigger på dit definerede behov.

Eksemplet kunne være
– at du altid skal have minimum 500 meter af et produkt på lager eller 20 tons af et andet produkt. Hvis lageret bevæger sig UNDER dette fastsatte kvantum, laver systemet af sig selv, en bestilling ved den af dine leverandører der er billigst på det pågældende produkt og tidspunkt (og hvor der samtidig kigges på hvilken leverandør der har den bedste leveringstid, leveringsomkostninger og lignende.

Automatisk (eller lettere) modtagelse af bestillinger

Digitalisering og optimering af processer i industrienDesuden er det også en meget stor fordel, især når du modtager bestillinger fra B2B – at dit system samt din kundes system er direkte koblet sammen, så du modtager bestillingerne automatisk – eller ihvertfald modtager dem lettere.

Eksempel på når dine bestillinger sker automatisk
Når kunden bestiller 500 enheder af produktet – og vedkommendes kredit tillader det, sker godkendelsen automatisk og jeres system lægger denne ordre direkte i produktion – eller direkte tilladt til pluk fra lageret – automatisk analyseret af et system, hvad lagerstatus er af produktet. Dette kan gøres når du har fået lavet en decideret API integration, mellem dit system og din kundes (bedst sammenlignelig med en navlestreng).

Forbedring af lager rutiner og lagerpluk

I flere produktionsvirksomheder foregår lager rutinerne med et udprintet stykke papir, hvor lager medarbejderen løber halv forvildet rundt og leder efter et produkt i den ene hal – for at løbe til den anden hal.

Vi har en klar forståelse for at
Ét skridt sparet – er ½ sekund tjent.

Det vil i mange tilfælde være langt mere hensigtsmæssigt at man har en tablet, der helt nøjagtigt fortæller pakkeri medarbejderen, HVOR produktet er, hvor meget der forventes at være på lager samt hvordan man bør håndtere det.

Skal der papkasse med, eller en palle eller skal der bobbel plast osv…

Hvor meget fylder det egentligt? Eller hvor meget fylder ordren i sin helhed.

Bedre beregning af materialeforbruget

Nu hvor du har en produktions / industrivirksomhed eller virksomhed er det også ret fornuftigt at kunne lave beregninger på – sådan helt automatisk, om ordren rent faktisk kan produceres med den resterende mængde af de produkter der er på lageret eller i pakkeriet.

Eller om der skal bestilles noget hjem, så I ikke pludseligt står og mangler 300 enheder for at kunne færdiggøre ordren.

Hvis ordren mod forventning ikke kan gennemføres, kan der naturligvis også sendes en besked til kunden – om forventet leveringstid er flyttet lidt.

Det er igen en ting der giver forbedret kundetilfredshed – at kunden altid ved hvornår produktet kan leveres, og i god tid får det at vide hvis det udsættes et par dage.

Effektivisering af dine medarbejdere ifht. ordrer

Digitalisering og optimering af processer på lageretEn af de ting som især medarbejdere ser som kritisk, er at du vil effektivisere dine medarbejdere i forhold til ordrer.

Det er sjovt nok faktisk også en af de ting, der giver langt bedre medarbejdertilfredshed. Medarbejdere synes oftest ikke om at stå og kede sig. De vil gerne føle sig til gavn – uden at have stress mode – alt for travlt.

I de fleste produktionsvirksomheder, vil der være oppe og nede tider, men hvad om vi kunne stabilisere dem lidt – ved at lave optimeringer, så vi ved helt nøjagtigt hvornår folk skal være på arbejde, helt nøjagtigt hvor mange der er behov for – og at dette team så også er fuldt ud kampklar og føler de gør en forskel for virksomheden.

Et sidste tip: Lyt til dine medarbejdere

Der vil næsten ALTID være en eller flere medarbejdere i virksomheden, der forsøger at optimere deres rutiner løbende og som gør en ekstraordinær indsats for at få lavet lidt mere i dag – end de gjorde i går.

Det er de små guldklumper der også altid ser en måde at lave digitaliseringsmuligheder og som rent faktisk har en fantasi der kan forbedre rutinerne.

Bare 2-3 % forbedring er MEGET i en virksomhed med eksempelvis 100 millioner i omsætning.

Skal du have optimeret og digitaliseret din industrivirksomhed? Tag fat i os. Kontakt os i dag hvis i har brug for hjælp!