Tænk stort – og start rigtigt

Mit navn er Tom Christensen og jeg er serieiværksætter.

Jeg har haft en del virksomheder i gennem tiden. Jeg har dog aldrig nogensinde lavet en forretningsplan før for nylig da jeg startede avecdo.

Jeg ved lidt om hvad man skal gøre, og hvad man ikke skal gøre og prøver at lave lidt videoer her i løbet af den næste stykke tid, for at hjælpe jer igang. Alle folk der gerne vil have en virksomhed, eller alle folk der har en virksomhed og som muligvis begår en lille smule fejl.

Eller fejl?

Det er jo ikke mig der skal afgøre det, det er jer selv der finder ud af det på et eller andet tidspunkt når det går ad helved til.

Jeg er ved at skrive en lille bog, og det er egentlig baseret på den her ide om at skrive denne bog at jeg laver de her videoer.

De videoer, der bliver nok en 27 – 30 stykker og måske flere til, som der også bliver afbrudt af eventuelle spørgsmål som I kan stille i kommentarfeltet. Så kan jeg eventuelt uddybe det på en video også hvis I ønsker det.

Anyway, det første indslag her er egentlig basically

Når du starter en virksomhed, eller starter et helt nyt projekt i din eksisterende virksomhed, så er det vigtigt at

Tænke stort og STARTE rigtigt.

Før du går igang er det vigtigt at gøre sig nogle tanker inden du starter det her projekt.
Fordi det er dumt, at starte en virksomhed, eller et helt nyt projekt uden at tænke det ordentligt igennem og få stillet sig selv de rigtige spørgsmål

Det vil også koste dig en forfærdelig masse penge hvis du ikke laver et forarbejde i forvejen.

De fleste iværksættere, inklusive mig selv. Jeg har været iværksætter i mange år, kommer fra en iværksætter familie, og har rimelig meget erfaring med at være iværksætter – oplever ofte at man bare fuldstændig bliver forblændet af den her super gode ide ide som man har fundet, og som er guds gave til menneskeheden.

Men er det nu også det.

Jeg kommer på et tidspunkt senere, ind på at I skal lave en forretnings plan – men det her er ihvertfald nogle spørgsmål som I skal eller bør stille jer selv inden I går helt igang.

Prøv at besvare de her spørgsmål, og der er en del.

Det kan godt give god mening at gøre det, også selvom du selv kan se at det her giver en værdi for målgruppen.

Men hvilken værdi, uddyb gerne hvilken værdi det tilfører og brug lidt ekstra energi på at gøre det her forarbejde.

Skaber din idé egentlig værdi for brugeren eller målgruppen?

Altså hvilken værdi skaber det, giver det rimelig meget værdi eller giver det bare lidt værdi eller giver det værdi på det her tidspunkt hvor de købe det, men aldrig nogensinde efterfølgenden.

Hvis det er en månedlig subscription service eller et eller andet, skal det jo give værdi løbende, og helst noget som de ikke kan slippe ud af eller undvære, det er eksempelvis avecdo som vi har lavet, der er det en subscription service hvor man egentlig får koblet sin webshop direkte igennem avecdo og ud til de forskellige salgskanaler. Vi tjener ikke sindssygt mange penge på det, men det er noget som kunden ikke rigtigt kan undvære, når de først er kommet i gang med at få lavet mange salg online. Så finder de ud af at det her er så meget værd, at de bliver nødt til at blive ved med det.

Derfor mener vi at det giver en værdi for målgruppen.

Bruges det også om tre eller fem år af kunden?

Hvis det ikke bruges om tre eller fem år, har du en kort subscription periode, eller en kort periode i det hele taget. Og hvis det ikke giver den værdi, vil det måske nok blive smidt i grøften eller udskiftet af andre stykker software.

Der kan man tage for eksempel Microsoft Word, der efterhånden er ved at blive overhalet af Google Docs fordi det er en SaaS løsning altså oppe i skyen.

Gør det også livet lettere for brugeren?

For eksempel i forhold til Word. Hvis du har nemmere ved at tilgå dine dokumenter fra både din telefon, din tablet og din computer i stedet for at du altid skal gå hen til computeren, tænde for den og logge på den. Ja det bliver temmelig meget lettere med Google Docs.

Derfor er Google Docs kommet så meget med.

Kan du gøre det til en god oplevelse?

Hjælpetekster, tips, guides, gratis ting og sager, integrationsmuligheder eller alle mulige andre ting. Der tager vi et eksempel til Stripe der er en betalingsgateway der er international. De har lavet det som en rigtig god oplevelse at komme i gang med det fordi det er super simpelt, det kører bare og det er bare skide godt altså. Det koster så selvfølgelig en procentdel af hvert eneste køb.

Næste punkt..

Er målgruppen egentlig snæver nok?

Det er nemmere at sælge noget, som der er få der har brug for. (grundet konkurrence fra andre løsninger). Men hvis der er er alt for få der har brug for det, er den måske så også alt for snæver.

Har dit produkt egentlig flere målgrupper?

avecdo f eks. har en hel masse målgrupper. Webshop systemer, salgskanaler, en helvedes masse webshop ejere, og så er der også konsulenterne og en hel masse andre. Derfor vinder den også, det er ihvertfald vores mening.

Når du så får den helt vildt store bestilling eller helt vildt mange kunder på, eller får meget PR.

Kan du skalere din forretning meget meget hurtigt?

Hvis du kan det, så er det jo også en god ting – ellers bør du ihvertfald have det med i tankerne at du skal kunne gøre det.

Sidste punkt…

Kan du let beskrive det her produkt eller denne her idé, i en enkelt simpel sætning?.

Hvis du kan gøre det, så KUNDERNE kan forstå det, sådan så alle folk forstår hvorfor de skal vælge dig i stedet for din konkurrents produkt, så er det forholdsvis nemt at få det igennem.

Du skal bare “Keep it simple stupid”, mere eller mindre.

Der er rigtigt mange folk, der ikke kan sætte flueben ved alle de her punkter her, men derfor kan din idé godt være rigtig god.

Efter min mening, for at kunne få en succes, bør du have en del af eller næsten alle sammen af de her “checked off”.

Iværksætter: Vi har skabt vækst i mange virksomheder igennem digitalisering

Iværksætter: Vi har skabt vækst i mange virksomheder igennem digitalisering

Altså…

  • Skaber din ide værdi?
  • Bruges den om tre til fem år?
  • Gør ideen livet lidt lettere for brugeren?
  • Kan du gøre, så det bliver en rigtig god oplevelse?
  • Er målgruppen egentlig snæver nok?
  • Har produktet flere målgrupper?
  • Kan du skalerer hurtigt?
  • Kan du let beskrive produktet i en simpel sætning.

Hvis du kan det, så tror jeg på, at du har en succes på hænderne, og så er det altså bare hårdt arbejde og fremad. Fremad i højt gear og så ellers bare afsted.

Det skal nok vinde, du skal nok komme igennem. Og det skal nok blive fedt.

Signing off, vi ses om cirka en uge hvor jeg lægger den næste video op. Happy Days!

Følg med på min LinkedIn.